Søk

Innholdsrådgivning og content marketing

Innholdet er helt avgjørende for å utvikle god kommunikasjon – enten vi bruker tekst, bilder eller video, og uansett hvilken kanal det skal brukes i.

 

Innhold på nettsider

Innholdet på en nettside har mye å si for hvor god måloppnåelse du får på nett. Kopierer du gamle tekster og bilder over til en ny, fin nettløsning, er bare halve jobben gjort. Derfor er det viktig å tidlig lage en plan for hvordan nettstedet skal henge sammen og gi mening for de som besøker siden. Det krever god forståelse om både bedriftens mål, kunden og brukervaner på nett.

For hvordan ender folk egentlig opp med å kjøpe et produkt? Det er sjelden en strømlinjeformet prosess. Da er det viktig at vi tilrettelegger for at kundene dine finner det de trenger, og at veien til mål er så enkel som mulig for brukeren. Ofte krever det at vi ofrer mye og prioriterer knallhardt i innholdsstrukturen for å få frem det viktigste innholdet. Når vi går i gang med nye nettsider, sørger vi for god innholdsplanlegging, slik at vi sikrer et godt grunnlag for å utvikle nettsider som er gjennomtenkte både med tanke på struktur, mål og brukervennlighet, i tillegg til søkemotoroptimalisering, universell utforming og andre kommunikasjonsfaglige og teknologiske hensyn som må tas i utviklingen av nettsider. Våre innholdsrådgivere har gjerne tett kontakt med designere og utviklere for å sikre at innholdet på nettsiden blir best mulig. Videre kan innholdsrådgivere/webredakrører produsere og publisere godt og riktig innhold på nettsiden din, og tilpasse tekst og bilder slik at innholdet blir optimalt for nett.

 

Content marketing

I reklamesammenheng handler content marketing, eller innholdmarkedsføring, om å sette produktet ditt i et større perspektiv. Mindre fokus på «løp og kjøp», mer fokus på nyttig, interessant og inspirerende innhold i relasjon til det du skal selge. Det krever helhetlig planlegging, tekstproduksjon av dyktige skribenter, kreativitet, og kanskje også foto og film ved behov. Innholdet må så tilpasses til flatene det skal spres i. Da kreves god kanalkunnskap, kunnskap om trender og uttrykksformer i de aktuelle kanalene.

Innholdsmarkedsføring handler ikke om å produsere innhold for innholdets skyld, men å møte kunden med relevant og interessant informasjon.

I en tid hvor det er stadig vanskeligere å fange kundens oppmerksomhet, må vi sørge for å være relevante i de kanalene hvor kundene befinner seg. Det er ikke noe nytt, forskjellen er bare at vi har vesentlig flere plattformer å publisere det på nå enn tidligere, og at vi har tilgang til det hele tiden.

Vi i TIBE kan hjelpe deg med å identifisere mulighetene og vurdere hvordan din virksomhet kan jobbe strategisk med innhold som en del av markedsføringsmiksen. 

Vi har lang erfaring med utvikling av redaksjonelle produkter og kundemagasiner, og kan blant annet bistå med:

  • Konseptutvikling og innholdsstrategi – hvordan lage relevant innhold for din målgruppe?
  • Kanalvalg – i hvilke kanaler befinner kunden seg og hvor bør bedriften være tilstede?
  • Redaktørrolle – vi publiserer innhold og holder kanalene oppdatert. Vi holder ofte løpende redaksjonsmøter med kunden. 
  • Innholdsproduksjon – vi bistår med innhold til alle kanaler, uansett om det er tekst, video, bilder eller illustrasjoner, og gjerne kombinasjoner av disse.
  • Analyse og statistikk – fungerer det vi publiserer? Analyse og statistikk er en viktig del av arbeidet for å kunne justere og forbedre innholdet.

Kontakt oss gjerne hvis du trenger hjelp med innholdsrådgivning 

Kontaktskjema